Monday 23 March 2015

Hari pertama di SMK Seri Manjung

Pada 13.7.2014 merupakan tarikh amat mendebarkan hati apabila kali pertama melangkah ke sekolah SMK Seri Manjung untuk melaporkan diri sebagai seorang guru praktikal. Gembira, resah, takut , malu semuanya bersatu dalam diri saya. Berbekalkan sedikit kekuatan dan semangat dari keluarga dan kawan-kawan, saya gagahkan jua diri. Ketika sampai di sekolah, debaran saya semakin terasa apabila melihat pelajar-pelajar yang jumlahnya boleh dikatakan ramai.
  
Saya dan rakan sepaktikal yang lain terus menuju ke pejabat untuk berjumpa dengan pengetua sekolah dan guru penolong kanan. Walaupun agak lama kami menunggu kerana kedua-duanya begitu sibuk untuk menguruskan hal sekolah. Kami melangkah masuk ke bilik pengetua untuk terus melaporkan diri. Cikgu Roslina yang merupakan guru penolong kanan pentadbiran begitu ramah melayan kami. Kami diminta untuk perkenalkan diri masing-masing. Setelah siap sesi perkenalan, Cikgu Roslina menerangkan peraturan-peraturan sekolah kapada kami semua. Beliau sangat menitikberatkan soal etika pemakaian seorang guru kerana melalui etika pemakaian juga dapat menonjolkan diri kita sebagai seorang guru yang mementingkan penampilan. Beliau juga menyampaikan sedikit amanah dan dorongan kepada kami supaya menjadi seorang pendidik yang sabar dan tidak mudah melatah apabila berdepan dengan masalah.

Selepas itu, saya dan kawan-kawan diterangkan mengenai jadual waktu mengajar. Perasaan saya begitu berdebar-debar kerana memikirkan kelas yang bagaimana akan diamanakan untuk menyampaiakn ilmu pengetahuan. Mmemikirkan kelas-kelas yang terbelakang membuatkan hati semakin gusar kerana perasaan takut begitu menguasai diri. Setelah guru penolong kanan memberitahu jadual waktu kawan-kawan yang lain, kini tiba giliran saya. Saya telah diamanahkan untuk mengajar 3 buah kelas , iaitu 4SN2, 4K2 dan 4V2. Buat pengetahuan pembaca 4SN2 dan 4k2 merupakan kelas saya mengajar bahasa Melayu manakala 4V2 pula saya perlu mengajar Sivik dan Kewarganegaraan. Walaupun saya sedar, tanggungjawab yang diberikan amat berat, tetapi saya kuatkan semangat dan azam untuk memberikan yang terbaik kepada sekolah ini.

Tidak lupa saya kepada guru pembimbing yang bernama Halimatun Zahra. Guru pembimbing saya merupakan seorang yang baik namun tegas. Saya perkenalkan diri kepada beliau sebagai seorang guru pelatih di bawah pemantauan beliau. Saya dan rakan diterima baik malah sangat dialu-alukan di sekolah tersebut kerana sekolah tersebut kekurangan guru bahasa Melayu.Usai diterangkan mengenai tanggungjawab dab tugas masing-masing, kami diberi peluang untuk melihat sekitar sekolah dan mencari bilik darjah yang akan kami jadikan ia sebagai rumah kedua untuk 14 minggu yang akan datang. Keadaan sekolah yang sederhana keluasannya dan majoriti pelajarnya adalah pelajar Melayu membuatkan saya yakin bahawa sekolah ini merupakan sekolah yang terbaik kepada diri saya untuk menjalani latihan mengajar. 

No comments:

Post a Comment